مهندس روح اله رستمی

وبلاگ شخصی مهندس روح اله رستمی

وبلاگ شخصی مهندس روح اله رستمی

*** ROOHALLAH ROSTAMI ***

مهندس روح اله رستمی

درخصوص رزومه کاری، طرحها و فعالیتها و ...

نگاهی بر مشکلات سد معابر در سطح شهر

پنجشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۵۸ ب.ظ

سد معبر
سد معابر از مهمترین مسائل سالهای اخیر بسیاری از شهرهای ما بوده و مجموعه اقدامات شهرداریها تاکنون نتوانسته موجب رفع کامل این معضل گردد. اما علت ناکارآمدی روشهای رفع سد معابر چیست و اصولا ریشه سد معبر در اصطلاح شهر شناسی کجاست؟


شکی نیست که تامین معاش خانوار اصلی ترین وظیفه هر فرد از بعد حفظ چهارچوب خانواده می باشد و از آنجاییکه عرضه کالاهای روزانه مردم در اماکن پرجمعیت یکی از راههای سهل درآمدزایی می باشد این شیوه در ابتدا مورد توجه افراد فاقد شغل ثابت قرار گرفته و در مرحله بعد پس از رونق آن به عنوان پیشه مستمر برخی از افراد تبدیل می شود. تا همین جا مشخص است که روند ایجاد مشاغلی از این دست ریشه در معضلات اجتماعی از جمله نبود اشتغال و رفاه اجتماعی مناسب دارد اما با اینحال اکثر مسئولان تنها راهکار را در شدت عمل شهرداریها جستجو می کنند و این همان روش خاموش کردن آتش بدون دور کردن منبع آتش می باشد. به نظر اینجانب رفع کامل سد معبر بستگی کامل به سیاستهای دولت در تامین شغل مناسب برای افراد جامعه خواهد داشت و انتظار رفع کامل سد معبر توسط شهرداری و نظاره گر بودن سایر نهادها و مسئولان امر نتیجه ای نخواهد داشت. 
اما راهکار چیست؟ آیا به بهانه مشکلات اشتغال می توان اشغال معابر را توسط خرده فروشان یا کسبه نادیده گرفت ؟ مسلما نمیتوان ، پس چاره چیست؟
در سال ۱۳۹۷ یک بررسی و چندین نشست کارشناسی در شهرداری کبودراهنگ با مسئولین امر صورت گرفت که مقدمه ای بر حل مشکل دیرینه سد معبر سطح شهر بود. بررسی ها نشان داد که طی سالهای اخیر به علت تشدید مشکلات اقتصادی و تورمی گرایش به دست فروشی و عرضه میوه با وانت بارها تا ۴۰۰ درصد افزایش یافته است که این آمار در اواخر سال و منتهی به شب چله و عید نوروز بیشتر می گردد. البته بخشی از این  افزایش آمار معلول نادیده گرفتن وظایف شهرداری در زمان شروع استقرار دست فروشان و وانت بارها در سالهای قبل می باشد. در هر حال در حال حاضر حداقل حدود ۲۵۰ وانت بار در سطح شهر اقدام به فروش میوه و یا کالاهای دیگر می نمایند که باعث ایجاد چندین نقطه با گره ترافیکی در سطح شهر شده اند. در مرحله دوم تلاش برای مشارکت این افراد در سازماندهی و قانونمند کردن فعالیت آنها با محوریت خود انها صورت گرفت که به همین منظور  چندین جلسه با حضور تمامی افراد شاغل در این بخش برگزار و هفت نفر از افراد با سابقه  به عنوان رابطین بین شهرداری و این افراد تعیین گردید. در مرحله سوم حداقل چهار نقطه به منظور استقرار وانت بارها تحت عنوان بازار روز، از جمله میدان عرضه میوه و تره بار روز تعیین گردیده و فاز اول آن آماده گردید و چنانچه طرحهای کارشناسی شده طبق اصول و مطالعات صورت گرفته و رفع سد معبر از سطح شهر طبق برنامه زمانبندی شده اجرا می گردید عمده مشکل سد معبر سطح شهر تاکنون حل شده بود که متاسفانه با تغییرات مدیریتی  در شهرداری در اواخر سال قبل طرح مورد نظر که تنها طرح اجرایی و نتیجه بخش از طرف شهرداری بود ادامه پیدا نکرد.
نتیجه:
رفع سد معابر و حذف اشخاصی که به عنوان دست فروش یا میوه فروش سیار در سطح شهر به هرطریقی موجب سد معبر می شوند بدون در نظر گرفتن موارد زیر هرگز اجرایی نخواهد بود:
۱. ایجاد مراکز اشتغالزای پایدار از طرف دولت و جذب سرمایه گذاران به منطقه. لازمه آن البته دید وسیع و خدمت گزاری به منطقه  از طرف دولتیان و نماینده مجلس می باشد.
۲. ایجاد مراکز بازار روز و ترغیب افراد شاغل در این نوع فعالیت به فعالیت در این محلها با محوریت شهرداری.
۳. مدیریت نحوه فعالیت دست فروشان و میوه فروشان از طرف نمایندگانی برگزیده از طرف خود این افراد و نظام مند شدن آنها.
۴. ارتقا فرهنگ شهروندی در عدم خرید از افرادی که موجب سد معبر بارز در سطح شهر می شوند.( بعضا مشاهده می گردد برخی مسئولان شهر که خود از سد معبر وانت بارها گله مند هستند با پارک دوبل از این افراد خرید عمده می نمایند ).
۵. توجه افراد معتمد و ائمه جماعات در بیان ناپسند بودن سد معبر و رعایت حق الناس شرعی در مجالس و اجتماعات.
۶. تشویق کسبه های سطح شهر که در خصوص رفع سد معبر همکاری لازم را معمول می نمایند.
۷. حمایت مردمی و مسئولین در رفع سد معبر و برخورد با افرادی که اصرار به سد معابر  پس از تعیین محل مناسب و اجرای طرح ساماندهی دارند.
۸. اعمال قانون از طرف پلیس راهور در خصوص توقف طولانی خودروهای عمدتا میوه فروش که در محلهای پارک ممنوع توسط این افراد توقف و اقدام به فروش اجناس می نمایند.

9. فعال نمودن بخش واحد کنترل سد معبر، تجهیز و آموزش پرسنل مربوطه در خصوص نحوه عمل و رعایت حقوق شهروندی و انجام وظایف مقرر در قانون بویژه تبصره یک بند دو ماده ۵۵ قانون شهرداریها

10. مدیریت مستمر و کارشناسی رفع سد معبر از طرف شهرداری و ادامه طرحهای سال قبل مخصوصا طرح ساماندهی وانت بارها سال 1397 شهرداری کبودراهنگ.


و در نهایت اینکه مجموعه ای از دلایل که مهمترین آنها ذکر گردید موجب بروز ناهنجاری سد معبر و ایجاد جلوه نامناسب و نارضایتی مردمی در سطح شهر گردیده که لازم است شهرداری به عنوان متولی اصلی در این زمینه ضمن ادامه اقدامات قبلی صورت گرفته و با هماهنگی با سایر نهادهای مرتبط بویژه شورای اسلامی محترم شهر با در نظر گرفتن 10 بند فوق  نسبت به حل این معضل که خواست به حق شهروندان عزیز می باشد  اقدام اساسی را صورت دهد.
ابان ۱۳۹۸، رستمی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۲۳
روح اله رستمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">