مهندس روح اله رستمی

وبلاگ شخصی مهندس روح اله رستمی

وبلاگ شخصی مهندس روح اله رستمی

*** ROOHALLAH ROSTAMI ***

مهندس روح اله رستمی

درخصوص رزومه کاری، طرحها و فعالیتها و ...

دیدگاهی بر انتخابات شوراها- گفتار نخست

سه شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۰۱:۳۳ ب.ظ

بعد از تقسیمات اولیه کشور به استانها و به تبع آن ایجاد شهرستانهای تابعه لزوم اداره هرچه بهتر شهرستانها با مسئولین و مدیران شهرستانی و نظارت بر این مهم امری اجتناب ناپذیر بود. چگونگی سیر تدوین قوانین موضوعه بر پایه قانون اساسی کشور در اینخصوص خود موضوعی مفصل و خارج از بحث است که فرصتی بیشتر می خواهد لکن آنچه مورد نظر است این است که هرآنچه بر اساس نظام مردم سالاری تدوین و قانونگذاری می گردد جهت نظام بخشی به اداره کشور و پیشبرد اهداف توسعه کشور و رفاه شهروندان در هرجای سرزمین ماست و آنچه بعد از نزدیک چهار دهه از پیروزی انقلاب و تثبیت مجموعه قوانین کشوری می گذرد این است که عمده مسایل کشور در دیدگاه  قانونگذار تعیین تکلیف گردیده است.


انتخابات

 و اما آنچه در مطالب و محاورات ما نقش پر رنگتری دارد میزان توسعه شهرستان و استان محل زندگی ماست. این موضوع همواره موجب بروز نقدها و چالشهایی شده است که همواره جهت گیریهایی را نیز در پذیرش یا رد نظرات مطروحه بدنبال داشته است. اینکه در چه قسمتهایی از سیستم مدیریتی شهرستان نقص وجود داشته و یا نقاط قوت یک سازمان فرضی کجاست. همه این مسایل در مجموعه ای تحت عنوان مدیریت شهرستانی می تواند مورد بحث قرار گیرد. این مجموعه شامل نهادها و شخصیتهای عمدتاً حقوقی می باشند که اهداف و وظایفی را بر مبنای قوانین جاری کشور بر عهده دارند. نظارت بر نحوه انجام این وظایف را نیز مجموعه ای از دستگاههای نظارتی بر عهده دارند که جایگاه هر کدام بر مبنای قانون تعیین گردیده و هر از گاهی ممکن است تغییراتی از حیث بهبود عملکرد از طرف قانونگذار بر آنها اعمال گردد. اما باید بدانیم که مردم خود نقش مهمی در تعیین و انتخاب میزان توسعه منطقه خود ایفا می کنند. مردم با انتخاب رئیس جمهور، نماینده و شورا مشارکت خود را در نحوه اداره محل زندگی خود تعیین می کنند.

بر اساس اصل هفتم قانون اساسی شوراها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور محصوب می شوند بنابراین نباید نقش شوراها را که مردمی ترین منتخبان هستند در بهبود و توسعه هر شهرستان نادیده گرفت. اهمیت نقش شوراها و نظارت آنها بر امورات جاری را در همین قدر می توان خلاصه کرد که بدون آنها نظام مردم سالاری کلمه ای بیش نخواهد بود.

کبودراهنگ را به دلایل زیادی می توان از مهمترین شهرستانهای استان همدان دانست. هم موقعیت جغرافیایی و راههای ارتباطی خاص آن و هم پتانسیل های تولیدات کشاورزی، سیاحتی و انرژی این شهرستان را متمایز از سایر شهرستانهای همتراز خود کرده است. اما به اعتقاد اکثر صاحب نظران هنوز هم این شهرستان فاصله زیاد خود را  با توسعه و پیشرفت به معنای واقعی حفظ نموده است. بدون شک قسمتی از این توسعه نیافتگی را باید به حساب اشخاص موثر در تصمیمات منطقه ای گذاشت و مطمئناً رئوس حاکمیتی، مدیریتی و نظارتی شهرستان در پیشبرد اهداف توسعه شهرستان ضعف و کاستیهایی داشته که تاکنون رکود بیش از سایر شهرستانهای استان بر این شهرستان تحمیل شده است و مردم نقشی موثر در انتخاب این رئوس داشته و خواهند داشت. بهرحال کنکاش در گذشته تنها زمانی مثمر ثمر خواهد بود که بدانیم باید برخی افعال و تصمیمات گذشتگان اصلاح و برخی امور مفید با قوت بیشتر ادامه طریق یابند و امروز شوراهای اسلامی باید به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای توسعه شهرستان بیش از بیش مورد توجه قرار گیرند. لزوم انتخاب افراد کاربلد و آشنا به قوانین کشوری می تواند در زمانهای حساس موجب اخذ تصمیمات مناسب و در نهایت توسعه شهرستان شود امری که در گذشته شاید به نحوی با اشکالاتی مواجه بوده است. اعضاء منتخب شورای اسلامی را می توان به نوعی چکیده افکار و خواستهای مردمی نیز تلقی کرد. انتخاب افرادی بر مبنای ارتباطات نَسبی، سرمایه ای و ظاهری و هر چیزی غیر از شایستگی می تواند سدی بر توسعه آتیه شهرستان نیز قلمداد گردد که با تعدد این افراد بلندای این سد نیز افزونتر خواهد شد. کاربلدی و تخصص امروز باید به معنای واقعی در کنار مردم داری اصلی ترین ویژگی منتخبان مردمی باشد تا بتوانیم چشم اندازی نو و توسعه طلبانه را برای شهرستان متصور باشیم. شهروندان و روستانشینان گرامی باید به این امر واقف باشند که زمان مهمترین چالش امروز دنیاست و با هر انتخابی سهمی از این زمان ارزشمند را در اختیار این افراد قرار می دهند تا با هزینه آن به بهبود اوضاع مردم همت گمارند و اگر انتخاب مناسبی صورت نگیرد زمان، مهمترین سرمایه آنها بر فنا خواهد رفت. بنظر می رسد امروز همچون گذشته ملاک تمییز افراد نمی تواند خوب یا بد باشد همچنین ظاهر و برخی اداب رفتاری عمومی در کوچه و خیابان و مسجد نیز در انتخاب افرادی که می توانند در حرکت چرخ توسعه شهرستان موثر باشند چندان منطقی به نظر نمی رسد و آنچه امروز نیازمند شهرستان و کشور است بهره گیری از افراد مستعد، نخبه و شایسته در امور تصمیم گیری است. زمان باز هم خواهد گذشت و فرصتی دیگر نیز برای انتخاب شایستگان به همان نحو شاید از دست برود بنابراین شایسته است دیدگاهمان را نسبت به ویژگیهای منتخبان خود با دقت بررسی کنیم و راه صواب را از غلط امروز تشخیص دهیم که شاید فردا دیر باشد.

روح اله رستمی- مدرس دانشگاه


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۰
روح اله رستمی

نظرات  (۳)

خدمت جناب مهندس رستمی  سلام. بسیار عالی. امیدواریم در مدارج بالاتر هرچه زودتر ببینیم

سلام جناب رستمی. فرمایش شما کاملا صحیح است به امید خدا با حضور اشخاصی مثل جنابعالی مشکلات جامعه کمتر خواهد شد.
۱۱ فروردين ۹۶ ، ۱۳:۳۲ محمد احسان حیدری
" موفق باشید "

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">