مهندس روح اله رستمی

وبلاگ شخصی مهندس روح اله رستمی

وبلاگ شخصی مهندس روح اله رستمی

*** ROOHALLAH ROSTAMI ***

مهندس روح اله رستمی

درخصوص رزومه کاری، طرحها و فعالیتها و ...

اقتصاد مقاومتی مهمترین راه توسعه اقتصادی

شنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۴۲ ب.ظ

بررسی فرمایشات مقام معظم رهبری در سالهای گذشته بخوبی اهمیت موضوع اقتصاد در نگاه ایشان را نمایان می سازد به نحوی که ایشان در نامگذاری سالهای اخیر همواره به مقوله اقتصاد بصورت ملموس اشاره نموده اند. از طرفی پوشیده نیست که مجموعه رخدادهای چندین و چند سال گذشته تلاش برخی دولتهای معاند خارجی برای ایجاد موانع جدی در توسعه و پیشرفت کشورمان را نشان می دهد و در چنین برهه ای از زمان ضروری است که بیش از پیش به امور زیربنایی و توسعه همه جانبه این سرزمین کهن با اتکا بر دانش بومی محور توجه کافی و وافی مبذول گردد و آنچه در این بین بیش از همه موجبات توسعه ملی و کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی و ضربه پذیر ما را فراهم خواهد آورد، با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری همان تکیه بر اصول اقتصاد مقاومتی می باشد. 

اقتصاد مقاومتی

در همین راستا سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز ، مولد، درون زا، پیشرو و برون گرا با هدف رونق اقتصادی و تحقق سند چشم انداز بیست ساله تدوین و به دستگاههای اجرایی ابلاغ گردیده لکن آنچه اهمیت موضوع را دو چندان می کند لزوم همدلی و همفکری تمام مسئولین جهت اجرای این سیاستها تا حصول نتایج مثبت در بهبود اوضاع اقتصادی کشور می باشد تا جاییکه اهمیت موضوع بخوبی از طرف مسئولین درک شده و تمام دستورالعملهای اجرایی نهادهای تاثیر گذار در توسعه و پیشرفت کشور به نحو مطلوب اجرا گردد. از آنجاییکه لازمه اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در سطح ملی  بهره گیری از تمام امکانات، ظرفیتهای انسانی و مالی کشور در کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت مردمی در رونق اقتصادی کشور می باشد ضروریست که در سطوح استانی و شهرستانی نیز به این مهم توجه شایسته مبذول گردد.

استان همدان با دارا بودن پتانسیل های بالقوه و ویژگیهای بارز صنعتی، کشاورزی و گردشگری آمادگی جهش اقتصادی در راستای اقتصاد مقاومتی را داشته و در صورت همت و تلاش مسئولین و مردم می تواند در غرب کشور در ردیف اولین استانهای توسعه یافته صنعتی و اقتصادی قرار گیرد. به همان نسبت نیز شهرستان کبود راهنگ با قرار گرفتن در موقعیت خاص و با دارا بودن ویژگیهای منحصر بفرد در استان و با عنایت مسئولان استانی و شهرستانی می تواند به عنوان اولین پایگاه شکوفایی اقتصاد مقاومتی در استان معرفی گردد. این شهرستان علی رغم دارا بودن پتانسیل های تولید، صنعت و گردشگری آنچنانکه باید در مسیر توسعه و پیشرفت قرار نگرفته که لازمه آن تلاش و همت مسئولان شهرستان و نگاه ویژه مسئولان استانی و در رأس آنها استاندار محترم به این شهرستان می باشد. آنچه در چند سال گذشته شاهد آن بوده ایم تلاش و فعالیتهای مستمر فرماندار محترم این شهرستان در راستای ارتقاء و توسعه همه جانبه شهرستان کبود راهنگ بوده که نتایج پر باری را برای شهرستان در بر داشته است. از جمله توجه به پتانسیلهای گردشگری شهرستان که با قرار گرفتن غار علیصدر در این شهرستان و در صورت همکاری مسئولان استانی و ورود بخشهای سرمایه گذاری خصوصی شاهد تحولات بسیار مناسبی در این زمینه خواهیم بود. همچنین با تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان کبودراهنگ که با همت و دقت نظر فرماندار محترم صورت گرفته است مطمناً شاهد رفع برخی موانع توسعه و پیشرفت منطقه ای در آینده بوده و امیدواریم شاهد شکوفایی اقتصاد و اشتغال بیشتر جوانان در منطقه باشیم. اصلاح ساختار کشاورزی منطقه نیز موضوع جدی و تاثیر گذار دیگری می باشد که نقش بسزایی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی شهرستان خواهد داشت که لازمه آن تدبیر و سیاستهای مناسب مسئولان مرتبط با آن در شهرستان و استان می باشد. متاسفانه ادامه رویکرد نامناسب در مدیریت بخش کشاورزی همچنان موجب کاهش منابع با ارزش آبی و تشدید بحران کم آبی منطقه ای شده و لازم است با عزم جهادی نسبت به بررسی علمی وضعیت کشاورزی منطقه، استفاده از دانش روز در بهبود آن، تدوین الگوی کشت منطقه ای و تمرکز بر کشت صنعتی و گلخانه ای اقدام و عمل شایسته صورت پذیرد.

آنچه مسلم است این است که نیروی انسانی و منابع انرژی و سرزمینی ما آنچنانکه باید مورد توجه و بهره وری قرار نگرفته و نمی گیرد و ضروریست از هدر رفت این سرمایه ها جلوگیری به عمل آید تا بیش از این چرخ صنعت و توسعه منطقه و کشور از حرکت باز نماند و این همان خط و مشی بیانات رهبر معظم انقلاب می باشد که در قالب اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید داشته و دارند و لازم است تمام مسئولان در راستای آن اقدامات لازم را صورت دهند. از این جهت ضروریست تمام دست اندرکاران امور اجرایی و تاثیر گذار در رونق اقتصادی ضمن بازبینی در برخی سیاستهای اجرایی خود که موجب رکود و هدر رفت منابع ملی، عدم استقبال سرمایه گذاران و تولید گران صنعتی و کاهش توسعه اقتصادی می گردد از امکانات و داشته های خود بیشترین بهره ممکن را برده و ضمن بهره گیری از علوم و فنون روز در برنامه های اجرایی خود با انعطاف لازم فرصتهای مناسبی جهت به بار نشستن سیاستهای اقتصاد مقاومتی ایجاد نمایند.

روح اله رستمی. مدرس دانشگاه و عضو ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان کبودراهنگ

ا‍قتصاد مقاومتی

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۱۲
روح اله رستمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">